TBMM BaÅŸkanı Numan KurtulmuÅŸ, MIKTA 9. Parlamento BaÅŸkanları Toplantısı’na katılmak üzere gittiÄŸi Endonezya dönüşü, uçakta gündeme iliÅŸkin deÄŸerlendirmelerde bulundu ve gazetecilerin sorularını yanıtladı. TBMM BaÅŸkanı Numan KurtulmuÅŸ, CumhurbaÅŸkanlığı Hükümet Sistemi’nde..
TBMM BaÅŸkanı Numan KurtulmuÅŸ, MIKTA 9. Parlamento BaÅŸkanları Toplantısı’na katılmak üzere gittiÄŸi Endonezya dönüşü, uçakta gündeme iliÅŸkin deÄŸerlendirmelerde bulundu ve gazetecilerin sorularını yanıtladı. TBMM BaÅŸkanı Numan KurtulmuÅŸ, CumhurbaÅŸkanlığı Hükümet Sistemi’nde revizyon olabileceÄŸini dile getirdi. KurtulmuÅŸ, “50+1 çıkışı Cumhur Ä°ttifakı’nda sıkıntıya yol açmaz.” ifadelerini kullandı. CumhurbaÅŸkanı seçiminde uygulanan yüzde 50+1 ÅŸartına ve bu konudaki tartışmalara iliÅŸkin soru üzerine KurtulmuÅŸ, Türkiye’de deÄŸiÅŸenin baÅŸbakanlık sistemi olduÄŸunu, daha önce seçimlerden sonra baÅŸbakanın parlamentodaki çoÄŸunluÄŸa göre belirlendiÄŸini anlattı. CumhurbaÅŸkanlığı Hükümet Sistemi’yle cumhurbaÅŸkanının halk tarafından seçildiÄŸini hatırlatan KurtulmuÅŸ, cumhurbaÅŸkanının geçmiÅŸ dönemde baÅŸbakanın kullandığı yetkilerin hemen hemen tamamını kullandığını aktardı. BaÅŸbakanlık sisteminden CumhurbaÅŸkanlığı Hükümet Sistemi’ne geçildiÄŸini belirten KurtulmuÅŸ, şöyle devam etti: CumhurbaÅŸkanlığı Hükümet Sistemi’nin kendi içerisinde, bu beÅŸ yıllık uygulamalar çerçevesinde revizyonlar yapılabilir. Tabii ki esas olan, Türkiye’de CumhurbaÅŸkanlığı Hükümet Sistemi’nden geri dönüş yoktur. Milletimiz üç seçimde de CumhurbaÅŸkanlığı Hükümet Sistemi’ni onaylamış, hem Anayasa’da hem de iki kez CumhurbaÅŸkanlığı Hükümet Sistemi’ni dile getiren Sayın CumhurbaÅŸkanı Recep Tayyip ErdoÄŸan’ı seçerek bunu onaylamıştır. Zaten öyle zannediyorum ki ‘Tekrar parlamenter sisteme dönelim’ talebi yakın vadede gündeme gelmeyecektir. Ama nihayetinde sisteme dair meseleleri tek tek konuÅŸmak yerine önümüzdeki dönemde yapmayı ümit ettiÄŸimiz, bütün partilerden de olumlu katkı saÄŸlamasını beklediÄŸimiz, yeni anayasa çerçevesinde tartışılmasını daha doÄŸru buluyorum. Asıl olan, CumhurbaÅŸkanlığı Hükümet Sistemi’nin Türkiye’nin geleceÄŸinde sürdürülebilirliÄŸinin ve etkinliÄŸinin saÄŸlanmasıdır. Türkiye’nin artık hakikaten 12 Eylül Anayasası’nın ruhundan, prangalarından kurtulması lazım. Bunun için de iyi niyetle samimiyetle herkesin eteklerindeki taşı dökerek yeni anayasa sürecine katkıda bulunması gerekir. Yüzde 50+1 deÄŸil de yüzde 40 gibi oranlar telaffuz edilmiÅŸti. Sizce burada bir oran telaffuz edilmeli mi? sorusuna KurtulmuÅŸ, Ben bir oran telaffuzunu ÅŸu aÅŸamada doÄŸru bulmuyorum. DediÄŸim gibi bu konunun da münferit bir konu olarak ele alınmasını doÄŸru bulmam. Bu konunun, bir anayasa deÄŸiÅŸikliÄŸi kapsamında tartışılabilecek bir konu olduÄŸunu düşünüyorum. yanıtını verdi. Partilerin anayasası olmaz, milletin anayasası olur Siyasi partilere yaptığı ziyaretler hatırlatılarak, anayasa konusunda muhalefet partilerinden olumlu bir yaklaşım görüp görmediÄŸinin sorulması üzerine KurtulmuÅŸ, ziyaretlerinin iadeiziyaret kapsamında olduÄŸunu söyledi. Partilerin farklı fikirleri olabileceÄŸini, münakaÅŸa edebileceÄŸini, uzlaÅŸamayabileceÄŸini dile getiren KurtulmuÅŸ, partilerin hem ikili hem de çok taraflı olarak, meselelerini konuÅŸabilecekleri uygar ve olumlu zeminler oluÅŸturulması gerektiÄŸini vurguladı. Numan KurtulmuÅŸ, gayelerinin, Meclis’te bu ortamın oluÅŸturulabilmesi için iyi niyetli bir çabanın ortaya konulması olduÄŸunu ifade etti. TBMM BaÅŸkanı Numan KurtulmuÅŸ, ÅŸu deÄŸerlendirmede bulundu: DoÄŸru zemin ve doÄŸru yöntemlerle konuları ele almak zorundayız. Nihayetinde anayasa çalışması öncelikle Meclis’in bir aritmetik meselesidir, yani bir aritmetiÄŸi bulmak durumundasınız. Ama bundan daha önemlisi partilerin anayasası olmaz, milletin anayasası olur. Yapacağımız anayasayı, milletin anayasası olacak ÅŸekilde, yani toplumun büyük çoÄŸunluÄŸunun kabul edeceÄŸi ittifakla, konsensüsle çıkarmamız lazım. Bunun için de partiler arasında iyi niyetli bir tartışma zeminin oluÅŸmasına gayret sarf etmeliyiz. BaÅŸarabileceÄŸimizi ümit ediyorum. CumhurbaÅŸkanı’mız ve Bahçeli arasında karşılıklı saygıya dayalı nitelikli diyaloÄŸun sürdürüldüğünü görüyoruz Yüzde 50+1 tartışmalarına yönelik CHP Genel BaÅŸkanı Özgür Özel ile MHP Genel BaÅŸkanı Devlet Bahçeli’nin açıklamaları anımsatılarak, Bu Cumhur Ä°ttifakı’nda bir sıkıntıya yol açabilecek süreci aralar mı? sorusu üzerine KurtulmuÅŸ, ÅŸunları ifade etti: Hayır açmaz. Başından itibaren Cumhur Ä°ttifakı’nı oluÅŸturan AK Parti ile MHP arasında ve özelikle Sayın CumhurbaÅŸkanı’mız ve Sayın Bahçeli arasında karşılıklı saygıya dayalı fevkalade nitelikli bir diyaloÄŸun sürdürüldüğünü görüyoruz. Bizim baÅŸtan beri söylediÄŸimiz; bir pazarlık ittifakı deÄŸil, bir ilke ittifakı olarak bugünlere gelindi. Dolayısıyla bunu bir koalisyon, bir pazarlıkların ittifakı, bir al-ver meselesi olarak deÄŸil, Türkiye’nin milli meselelerinde, hemen hemen ana meselelerinin tamamına yakınında ortak fikirlere sahip olan iki farklı partinin ittifakı olarak görmemiz lazım. Hiçbir zaman bir koalisyon tabiri kullanılmadı, hiçbir zaman bir koalisyon algısı, anlayışı içerisinde hareket edilmedi. Bu anlamda tabii ki iki farklı parti, tabii ki bazı konularda öncelikleri farklı olabilir. Ama sonuçta milli meselelerde bugüne kadar hep karşılıklı müzakerelerle görüşerek, konuÅŸarak, mutabık kalınarak bu noktaya kadar gelindi. Ben bir sıkıntı, bir sorun olacağını zannetmiyorum. Türkiye İşçi Partisinden milletvekili seçilen Gezi Parkı davası hükümlüsü Can Atalay’la ilgili soru üzerine KurtulmuÅŸ, ÅŸunları söyledi: Meclis kimsenin görev vereceÄŸi bir yer deÄŸildir. TBMM, milli iradenin tecelligahı olarak 85 milyon milletimizin bütün siyasi farklılıklarının yansıtıldığı, yasaların çıkartıldığı, hatta Anayasa’yı bile deÄŸiÅŸtirilebilme kudretine sahiptir. TBMM, kendi gündemine sahiptir. Kendi öncelikleri içerisinde nerede, ne zaman, ne adım atılacağını bilir.
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.